Tips- IKT verktyg

I Härryda kommun där jag arbetar gjorde en stor IKT (informations och kommunikationsteknik) satsning 2010. Det innebar att vi i förskolan fick tillgång till många olika digitala verktyg. Under åren har sedan satsningen fortsatt, det innebär att vi idag har många olika IKT verktyg som underlättar vår vardag. De verktygen är datorer, iPads, iPods, digitalkameror, dokumentkameror, Wii spel, projektorer, tv skärmar och apple tv.
Syftet var att vi dessa verktyg skulle underlätta vår vardag, samt att vi skulle ha en möjlighet att ge barnen en möjlighet att utforska i takt med samhället idag. Som jag skrivit innan, lever vi i ett samhälle som är i ständig förändring och då måste även vi i förskolan följa med i den utvecklingen. Även i våra styrdokument tas IKT upp som en av alla de metoder vi ska arbeta med, det står följande;

Multi- media och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning. (Lpfö 98/10, sid.7)

Vi lever i ett samhälle där tekniken finns runt omkring oss, frågan är då vad vi gör med den? Själva anser jag att det är viktigt att vi i förskolan inte säger nej till tekniken. Utan att vi ställer oss frågan, Vad kan denna teknik göra för oss i olika sammanhang? Jag kommer här nedanför dela med mig av mina tips på hur du kan använda de olika IKT verktygen i verksamheten. 

Apple TV
Med hjälp av apple tven kan du trådlöst koppla upp iPaden, iPoden och de datorer som airplay. Detta innebär att du inte behöver några sladdar, utan ges istället större möjlighet att använda den enhet du väljer att koppla upp mot bildkällan var du än är i rummet. 

Själv anser jag att apple tven har underlättat då vi enklare kan koppla upp våra enheter när vi behöver. Jag har bland annat använt mig av den när vi arbetar med en app ihop, när vi läser sagor eller om vi vill visa bildspel under dagen. 

Dator
Datorn anser jag vara ett verktyg som har många funktioner i förskolan och som både pedagoger och barn kan använda. De användningsområden jag kan tänka mig är bland andra:
- Uppslagsverk (Tillsammans kan vi söka information av olika slag)
- Koppla upp datorn mot en projektor eller TV skärm (Då kan vi tillsammans se på fakta filmer och bilder)
- Låta datorn stå framme ( På de macdatorer vi har i min verksamhet har vi skapat ett eget barnkonto. Där har vi sparat de program vi vill att barnen ska ha tillgång till. Vi har även låst internet funktionen, detta innebär att barnen bara kommer åt de internet sidor vi vill att de ska ha tillgång till. På detta vis tillåts barnen att utforska datorn på eget sätt.)
- Som dokumentationsverktyg (Vi pedagoger använder oss av datorn när vi skriver våra reflektioner och utvärderingar.)
- Filmkamera (På macdatorerna finns en inbyggd kamera. Detta innebär att vi kan använd den för att spela in olika situationer där lärande sker. Vi pedagoger behöver inte hålla i kameran utan kan vara delaktiga i processerna. Denna film kan sedan användas i reflektionssyfte.)

Dokumentkamera
Detta verktyg fick vi till vår förskola för några år sedan, men det är först för några månader sedan som vi mer aktivt börjat använda den. Ju mer den används desto mer funktioner ser vi att den har. Den är användarvänlig för både barn och pedagoger. 
- Förstoringsglas (Tillsammans kan vi utforska olika material och saker som vi vill titta närmare på. Ett bra verktyg för att öva seendet, vad är det egentligen vi ser?)
-Filmkamera (Kameran har en ”långarm” som går att vrida på olika sätt. Detta innebär att vi kan ställa in ”armen” där vi vill ha den och filma ur olika vinklar. Vi behöver heller inte hålla i kameran.)
- Kamera (Med kamera funktionen kan vi ta bilder på olika material och saker. T ex. kan vi ta in en myra och placera under linsen. Innan myran hinner iväg kan vi trycka på Freze knappen, vi har sedan kvar bilden av myran när den sedan är ute i det fria igen. 

För att dessa saker ska bli möjliga måste du koppla upp dokumentkameran mot någon källa som kan projicera bilden. Källan kan vara en projektor eller TV skärm. När dessa är sammankopplade är möjligheterna oändliga. Med vetskapen om de olika funktionerna råder jag er att ställa er frågan som jag skrev ovan: Vad kan detta verktyg göra för oss?

Vi har bland annat använt den för att läsa böcker, alla ser om bilden projicerar större. Ingen film, fortfarande en bok. Gissa vilket djur, vi la en djur under linsen och zoomade in väldigt nära. Sedan zoomade vi långsamt ut och vi gissade på vilket djur det var. Som sagt möjligheterna är oändliga. 

Digitalkamera
Detta verktyg anser jag själv vara väldigt användbart inom förskolan. Den är liten, smidig och användarvänlig. Både barn och pedagoger har stor nytta av den i sitt utforskande och lärande. Den är enkel och smidig att ta med vilken äventyr förskolan är på väg på. Jag anser att den är värdigt bra i dokumentationssyfte, både i form av bild och film, för pedagoger och barn. 

iPad
iPaden, surfplannan, paddan, lärplattan, finns många olika namn för detta digitala verktyg. Vilket som än används anser jag att det är ett bra verktyg i förskolan. På denna sida kommer jag att använda ordet iPad, detta för att det är den formen av platta vi har på min förskola. iPaden kommer finns i olika storlekar, en lite större och en lite mindre. På min  förskola har vi några iPads per avdelning och som används av både barn och pedagoger. I iPaden finns många funktioner;
- Kamera och filmkamera (Bra i dokumentationssyfte, för barn och pedagoger.)
- Uppslagsverk (Tillsammans kan vi söka information av olika slag.)
- Appar (Med hjälp av olika appar kan barn och pedagoger söka information, samt ges en möjlighet att lära olika saker. Om appar kan ni läsa mer om under fliken, appar.)
- Koppla upp iPaden mot en projektor eller TV skärm (Då kan vi tillsammans se på fakta filmer och bilder)

iPod
Detta verktyg är litet och smidigt, fungerar som en digitalkamera. Det som skiljer är att den har wifi, det innebär att du kan koppla upp den mot internet. De funktioner som iPoden har är bland andra;
- Kamera och filmkamera (Bra i dokumentationssyfte, för barn och pedagoger.)
- Uppslagsverk (Tillsammans kan vi söka information av olika slag.)
- Appar (Med hjälp av olika appar kan barn och pedagoger söka information, samt ges en möjlighet att lära olika saker. Om appar kan ni läsa mer om under fliken, appar.)
- Koppla upp iPodn mot TV skärm (Då kan vi tillsammans se på fakta filmer och bilder)

Projektor
Projektorn anser jag vara ett bra komplement till den dagliga verksamheten på förskolan. Den projicerar och förstorar bilden eller filmen. Den måste därmed kopplas upp mot en dator, iPad eller dokumentkamera. Men den kan även avvändas som ljuskälla. Det är ett verktyg som gör att många ser samtidigt. 

De användningsområden jag ser med projektorn är att vi bland annat kan;
- Göra skuggteater.
- Använda den för att dansa på olika sätt.
- Koppla upp den mot dokumentkameran och läsa böcker. 
- Söka fakta på datorn eller iPaden och tillsammans sedan se och prata kring informationen vi ser.
- Ge dokumentationen tillbaka till barnen i form av att vi projicerar bilder och filmer. 
- Inspirations syfte. 

TV skärm
Detta verktyg fyller flera funktioner i verksamheten. När vi sammankopplar den med apple tven kan vi trådlöst koppla upp de olika verktygen som har airplay. Det ger oss möjlighet att bland annat;
- Ge dokumentationen tillbaka till barnen i form av att vi visar bilder och filmer. 
- Visa inspirerade bilder. 
- Arbeta med appar tillsammans. När iPaden blir uppkopplad mot tven ger det fler en chans att se och vara delaktig.
- Med hjälp av ett USB visa bildspel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar