tisdag 10 december 2013

Navet i Borås

Hej Hej!
Härryda kommun som jag arbetar i gör nu en stansning i fortbildning på naturvetenskap och teknik området. Detta resulterade i att jag för en tid sedan var på fortbildning på Navet i Borås. För mig är det en helt underbar plats som verkligen inspirerar på måna sätt. Deras egna ord om sin verksamhet och ställe är:

"Navet är Sjuhärads science center, en plats där alla kan uppleva naturvetenskap, matematik, teknik och hållbar utveckling på ett meningsfullt, lekfullt och kreativt sätt.
Kom och upptäck Navets fantastiska värld! Med trådar av historia, konst och dramatiseringar väver vi tillsammans in naturvetenskapen i ett vackert sammanhang. Under helger och lov kan alla besöka Navet och fascineras, inspireras och få nya kunskaper. " (http://www.navet.com/sida.aspx?id=1002)
Den eftermiddag jag var där fick vi en kort föreläsning om fotosyntesen och hur jorden blev till. Jag måste erkänna att påfyllnad av kunskap jag en gång tagit till mig är väl välkommen ibland. När vi suttit och lyssnat ett tag begav vi oss in i ett rum som låg omsluten av draperier. Där inne fick vi sätta oss på några bänkar och titta på en stor skärm, den påminde om en bioduk. En av de personer som visade oss runt talade om att vi nu skulle bege oss ut i rymden och utforska den. Hon startade e
n apparat och framför oss visades jorden sett från rymden. Vi började vår färd som tog oss runt till olika delar av vår atmosfär. Vi såg vintergatan, månen, magnetfälten runt jorden och mycket mer. Jag satt som trollbunden och bara njöt, det var spännande med rymden!

En liten snutt från min rymd upplevelse.

Jag började fundera, detta var en lärmiljö som fångade mig och talarna började som vanligt att snurra.  Hur lär vi och med vad? Vilka möjligheter ger vi våra barn i förskola/skola idag för att lära och utforska världen? När jag gick i skolan hade vi tillgång till böcker, personer, datorn och internet kom till min skola när jag gick i högstaidet. De ställen där jag kunde söka information för att lära mig var inte så många om jag jämför med idag. Detta betyder inte att jag anser att det var dåligare förr och bättre nu. Min poäng är den att idag finns det många fler sätt att lära. Tänk att få åka ut i rymden och se de magnetfält som jag läste om i en bok och såg en bild på innan. Nu kunde jag "åka runt" och uppleva magnetfältet i "verkligheten". När denna resa var över kunde jag gå till boken för att lära mer, men min upplevelse i bagaget. För mig ger det en helt ny dimension av lärandet kring rymden som ger mig som person större intresse för att vilja lära mer. För någon annan kanske en bok är den källa som inspirerar mest. Just denna resa hade inte varit möjlig om inte tekniken hade utvecklats som den gjort.

Min tanke gick vidare. Med dagens teknik ges vi pedagoger och vuxna som är runt barn en helt annan möjlighet att finna vägar för deras lärande. Detta är något som jag anser att vi måste se som en möjlighet och inte ett hinder. När jag först mötte tekniken i förskolan för 3 år sedan tyckte jag att det var lite svårt, många nya verktyg på samma gång. Det kändes som om jag var tvungen att kunna allt där och då, men så har jag kommit fram till att det inte är. Bara för att jag är vuxen kan jag inte kunna allt på en gång, men jag måste vara villig att lära mig.  Det går inte att sätta in ett chip i mig med den kunskap jag behöver kunna. Lärandet tar tid, det som jag dock anse skiljer vuxna från barn är att vi vet mer om våra lärstrategier. Om jag vill lära mig om något måste jag tänkta till kring vilken kunskapskälla som är bäst för att inhämta den kunskapen. T ex. vill jag lära mig om fiskar. Då  är kanske fiskauktionen det ställe jag ska börja på. Sedan kan jag gå vidare med litteratur, fakta filmer m.m.


TIPS! Deras utställning kring Mekano,
helt underbar!
I bilen på vägen hem till Göteborg var det många tankar som snurrade i mitt huvud. För mig är det en härlig känsla som ibland även känns lite jobbig. När tar lärandet slut? Vad ska jag göra med alla tankar? Jag har kommit fram till att lärandet aldrig tar slut. Bara för att jag en gång har fått en examen betyder inte det att lärandet är färdigt. För mig ser jag hela tiden nya intressanta ämnen att lära mig om. Jag måste bara lära mig hur jag ska förhålla mig till det. Det är min utmaning i det hela. Vilken är din?


Underbar inställning


FAIL – First Attempt In Learning is described fully in Ross Morrison McGill’s new book, 100 Ideas for Secondary Teachers: Outstanding Lessons (a great little stocking filler)